onsdag 31. august 2011

Ny båt til jentene og rulletrening på Emblemsanden

Etter at vi kom hjem fra Stokkøya så hadde vi plutselig behov for en båt til. Begge jentene hadde lært seg å rulle, så nå trengte de en båt de kunne fortsette å trene rulle i. Mildrid tipset meg om en båt på Finn.no. Denne lå i Tromsø og siden Mia som lærte jentene å rulle bodde i Tromsø, så måtte jeg høre med henne om hun visste noe om denne båten. Det gjorde hun ikke, men sa att vi måtte ta kontakt med Bjørns Kajakk, så kunne han kansje hjelpe oss. Han var en venn av Mia, og hadde blitt veldig imponert over rullevideoene til jentene. Og han ville gjerne hjelpe oss, han hadde ikke båter inne nå, men han ville hjelpe oss med å få pakket og sendt den båten som lå på Finn. Båten ble sendt med Hurtigruten onsdags kveld, og vi fikk hentet den på kaia mandags formiddag.

Det var to spente jenter som begynte å pakke opp båten….og godt pakket var den så det tok sin tid. To tykke lag med papp, plast og en aluminiumsstang for å beskytte baugen.

rulletrening 001

Lekker båt som har fått navnet Munin, en av ravnene til Odin….Munin betyr Minner, og det likte jentene.

rulletrening 002

Tirsdagen kom, og det var tid for tirsdagspadling med TPL. Men siden formen ikke hadde vært så bra denne uken, så følte jeg ikke for en lang padletur…så da bestemte jeg og Sygni oss for att vi heller skulle ta litt rulletrening på Emblemsanden. Og Malin ble med for å teste nybåten sin.




Sygni var først ute med å teste rullingen. Begynte med static brace og sculling før hun rullet så lett som bare det i GTen. Etterpå var det min tur, og mens vi byttet båt, så var det en ørret som vaka like utenfor der vi var…den holdt på en stund og Malin fikk den med på film tilslutt!

Jeg var så fornøyd med rullingen min etter kurset med Thömmason…venstrerulla har sittet på hvert forsøk, tom i playen. Men i går var det plutselig vanskelig igjen, og jeg bommet på noen ruller….hoftevrikken var omtrent fraværende til å begynne med. Merkelige greier. Det spørs om det er den hoftebetennelsen som spiller meg ett puss igjen. Har nå endelig fått time til å ta mandlene, så nå krysser jeg fingrene for att det hjelper! Etter litt peptalk fra Sygni så gikk det endelig bra igjen.
Så var det tid for en pause for meg, og Sygni skulle prøve seg i Vikingen. Etter noen forsøk, og litt justering av taket på åra så fikk hun endelig til å rulle Vikingen!!! Hurra!!!!

Sygni knekker koden i vikingen

Hun tok ett par ruller før hun avsluttet mens leken var god. Så var det min tur igjen, og nå ville jeg teste Greenlanden til jentene. Fikk god kontakt med båten, men ikke under dekk, der ble det en vond kant når man presset knærne opp i dekket, så her trengs det padding. Sveiprulla gikk veldig greit i denne båten, og jeg bestemte meg for å prøve meg på butterflyrulla. Første gikk nesten….så bestemte jeg meg får å glemme åra og bare fokusere på hoftevrikken. Og da gikk det så lett som bare det…tok to ruller før jeg gav meg. Da begynte det å bli sent og jentungen skulle på skolen.
Hun ville også prøve, static brace gikk fint, men hun datt ut når hun skulle prøve å rulle. Så nå må mor til å lage padding til henne også, etter denne modellen:

padding

En liten videosnutt til på slutten…med mine mer eller mindre misslykkede forsøk på rulla. Siste rulleøkta blei ikke filma da kamerajenta var mer opptatt av å bade enn å filme mora si Smilefjes som blunker

Rulletrening


Dette kommer vi til å prøve å få til en gang i uken nå fremover…minst! Kjenner att rulling er noe det må trenes mye på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar