torsdag 25. august 2011

Første tur med Arrow Play


Vi var litt uheldig med Polaren vi kjøpte, og etter Stokkøya så hadde padlebildet i familien endret seg betraktelig. Tanken bak Polaren var att både vi voksne og jentene kunne padle den. Men etter att jentene lærte seg å rulle så måtte de får seg en mindre, trangere båt. En Tahe Marine Greenland Std Oc eller en Black Pearl fra Seabird Design. Siden den sistnevnte båten ikke selges i Norge enda, så falt valget på en 1/2 år gammel greenland Std. Denne er nå på vei med hurtigruten fra Tromsø. Polaren ble byttet inn i en Arrow Play, en båt både jeg og min kjære kan padle. Og i dag var det tid for første testtur!
Lastet båten på tralla og trillet meg ned til sjøen. Syns ikke Playen kjennes så mye tyngre ut enn GTen. Lekker båt med hvitt skrog og oransje pil.

play! 001

Sittestillingen i Playen er ganske lik GTen. Selv om båten er ganske mye større så føles det ikke slik. Sitter veldig godt i den, og jeg merker ikke noe til att fordekket er høyere enn jeg er vandt til.
Båten er en drøm å padle! Utrolig responsiv og lettkantet. Merket att jeg måtte bruke litt skeg når jeg skulle padle transportetappen, men da gikk den snorrett. Måtte bruke skeg på GTen også første sesongen, men nå bruker jeg aldri skeg lenger, så det er nok bare en vanesak. Blikk stille vann i dag, men møtte da noen båter som lagde litt bølger. Førsteinntrykket er att båten går mykt og fint i bølgene. Gleder meg til å teste den i skikkelige bølger!

play! 003

Padlet bort til en liten vik på Humla. Nå var det tid for å teste rulla. jeg knekte rullekoden seint på høsten i fjor, og da ble det rullet litt to kvelder. Har ikke rullet i hele sommer, før helga før Stokkøya. Prøvde ett par ruller, kom meg opp, men gjorde det feil….det kjente jeg i skulderen. Bestemte meg da for å ta nybegynnerkurs i rulling med Bjørn Thömmason, og etter det kurset så har rulla sittet på venstre side. Har ikke hatt en misslykket rulle der siden. På søndag klarte jeg å rulle meg opp på høgre side tre ganger. Har aldri rullet noe annen båt enn GTen, så spenningen var stor, ville jeg klare det?

play! 005

YES! rulla gikk på første forsøk! Og andre og tredje. Da ville jeg prøve på den vanskelige siden….og det gikk ikke. Men det var ett framskritt å spore, jeg klarte å bytte side og rulle opp igjen på venstre side. Deilig å begynne å føle seg trygg under vann. Hadde litt skrekken i fjor når jeg startet med rulletreningen. Playen er litt tyngre å rulle enn GTen, så nå skal jeg øve i GTen til høyrerulla sitter før jeg prøver meg på den i Playen igjen. Prøvde tre ganger på feil side, klarte ingen av forsøka. Men det gjør jo ikke så mye når man har ei side som sitter. Ingen problem med å bytte side under vann.

play! 010

Siden formen ikke har vært på topp denne uken så syns jeg nok var nok og begynte på tilbaketuren. Og de som så meg trodde nok det var en ¨fyllepadler¨ som var ute på tur..hihi Hjemturen ble brukt til å teste svingegenskapene til denne fantastiske båten. Padle rett frem, kante båten og den svinger 90 grader på null komma niks. Det var så fasinerende att jeg sjanglet meg framover, først til ene siden, så til den andre. Sideveis forflytning gikk også som en lek…telemarksving trenger jeg vel nesten ikke å nevne. Cowboyredning var like lett som i GTen!

Super båt!!! Gleder meg til å teste den i skikkelige bølger på Vigra! =)

Tusen takk for super service Tor Inge og Yst Ute!

1 kommentar:

  1. Hei, e lurer på å kjøpe meg en Play men lurer på mellom MV og HV....e det stor forskjell mellom disse to når de gjelder cockpit? E veier 97 kg og e 1.73 ...e tipper at det passer bedre med en MV siden e e ikkje så høy...har du en liten tips?
    Mvh Anton

    SvarSlett